برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به CHROME، FIREFOX، OPERA یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید.
ضرورت انطباق محتوای آموزشی مدارس با نیازمندی‌های جامعه

ضرورت انطباق محتوای آموزشی مدارس با نیازمندی‌های جامعه

مدارس بار نیازمندی های مدارس ثبت آگهی

وزیر آموزش و پرورش بطحایی یکی از برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری را کاهش فاصله آموزش‌ و پرورش با جامعه است و گفت: برای دستیابی به این هدف باید آنچه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم انطباق بیشتری با نیازمندی‌های جامعه و خانواده‌ها ‌داشته باشد.

 به گزارش ایسنا سید محمد بطحایی در نشست با رؤسا و اساتید دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است،گفت: یکی از حلقه‌های مفقودشده در نظام آموزش‌وپرورش، گسست بین این وزارتخانه به‌عنوان حوزه اجرا و دانشگاه‌های کشور به‌عنوان سیستم نظری و آکادمیک است و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که عموماً راه‌حل‌های آن در دانشکده‌های علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب بهره‌مند نشدن از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزش‌وپرورش شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش به مشکلات آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته اشاره و اظهارکرد: بسیاری از مشکلات آموزش‌ و پرورش از ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته ثابت مانده و هنوز حل‌نشده است و دانش و علم برای حل بخش زیادی از این مشکلات در دانشگاه ها وجود دارد که از این پتانسیل استفاده نشده است . مشکلات را باید واضح بیان کنیم و از دانشگاه‌ها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آن‌ها باید از علم دانشگاه‌ها استفاده کرد.

بطحایی افزود: فاصله‌ای که بین این دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها داده می‌شود با واقعیت‌هایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها پس از ورود به مدارس که بخشی از حوزه اجرا هستند عملا نمی‌توانند از آموزش‌های داده‌ شده استفاده و آن را عملیاتی کنند.

وی با توجه به شرایط فعلی آموزش‌وپرورش کشور گفت: مهم‌ترین مشکل آموزش‌وپرورش در همه حوزه‌ها بی‌تفاوتی جامعه نسبت به آموزش‌وپرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط می‌شود که مسئولان و سیاستگذاران ارشد کشور نسبت به آموزش‌ و پرورش کم‌توجه شده‌اند به علت بی‌توجهی جامعه به آموزش‌وپرورش است. این مسئله نتایج متعددی را داشته است ازجمله  اهمیت ندادن خانواده‌ها به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل می‌کنند و یا بی‌توجهی به توانایی‌ها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند.

بطحایی در مورد برنامه‌های سال ۹۷ وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها کاهش فاصله آموزش‌ و پرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم انطباق بیشتری با نیازمندی‌های جامعه و خانواده‌ها ‌داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندی‌ها منطبق شود.

وی افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانواده‌ها و دانش آموزان به مدرسه رفتن می‌شود و در مدرسه‌های ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانش آموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب می‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش،بطحائی در پایان گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم. سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

بالا